Posts tonen met het label vest. Alle posts tonen
Posts tonen met het label vest. Alle posts tonen

zaterdag 11 augustus 2012

Meisjesvest /Kid's cardigan

Mijn lievelingsvest is een vest van Mexx en ziet er ongeveer zo uit:
My favorite cardigan is a cardigan from Mexx en looks like this:
Het vest bestaat uit een achterpand inclusief mouwen en de twee delen van het voorpand inclusief mouwen. Eenvoudiger kan bijna niet. Tijdens een bezoekje aan de kringloopwinkel kwam ik deze lap paarse stof tegen en ik zag er direct een vestje voor mijn dochter in. Voor het patroon nam ik een goedzittend patroon van een t-shirt met aangeknipte mouwen en maakte het wat wijder (ongeveer 2 cm aan beide kanten), de armer wat langer en liet de lijn van de armen naar de zijkant in een boog verlopen. Precies zoals op het bovenstaande plaatje. Dit vest heb je dan ook razendsnel in elkaar. Zorg er wel voor dat je soepele stof gebruikt als je zo'n model maakt want anders gaat het bij de oksel een beetje raar zitten. 

The cardigan consists of a back piece including sleevs and two parts of the front piece including sleeves. It couldn't be easier. I found this wonderful piece of purple fabric at a thrift store and inmmediately thought of making a cardigan for my daughter. I took a pattern of a t-shirt that fits her well  and made it a bit wider (about 2cm each side), lengthened the arms and drew the line form the arms to the sides in a curve. Exactly as in the picture above. Sewing this cardigan took almost no time.Use drapey fabric when you make this cardigan otherwise it might not fit well at the armpits. 





Pin It!

vrijdag 4 mei 2012

Astronauten

Dit Japanse vest uit dit Japanse boekje werd echt te kort dus tijd voor een nieuwe. Met de zomer op komst ging ik dit keer voor een tricotversie. Ik bestelde de stof bij Stoerejongensstoffen. De donkerblauwe tricot had ik nog liggen en de rode knopen komen van de Haagse markt.




Pin It!

dinsdag 14 februari 2012

Mouwloos

Het patroon voor dit mouwloze Japanse vest stond al een tijdje op mijn to-do lijst en ik ben er afgelopen weekend eindelijk aan begonnen. Het patroon komt uit dit Japanse boekje.


De stof kocht ik een tijd geleden op het Stoffenspektakel en de boordstof had ik nog in mijn kast liggen.


Pin It!

donderdag 22 december 2011

Japans vestje

Ik kocht deze zachte gebreide grijze stof ooit op het Stoffenspektakel en het lag al een tijdje te wachten in mijn kast om gebruikt te worden. Toen ik dit vestje tegenkwam in dit Japanse boekje wist ik gelijk een bestemming voor dit stofje. Alleen grijs is wat saai dus combineerde ik het met rood/witte tricot. De stofknopen kregen ook een rood/wit jasje.
Kleine Pluis had geen zin om te poseren dus dit keer zonder model




Patroon komt uit dit boekje. Kijk bij emmaenmona voor meer Japanse boekjes.
Pin It!

donderdag 6 oktober 2011

V-hals vest en verdwenen krullen

Je vraagt je vast af (en zo niet dan doe je dat waarschijnlijk nu wel) waar de krullen van zoon Pluis zijn gebleven. Het zit zo: die liggen bij de kapper op de grond. Papa Pluis zou zoon Pluis wel even meenemen naar de kapper (ja, je voelt 'em al). Na zorgvuldige instructies van mijn kant 'niet te kort, een klein stukje eraf, niet opscheren, geen te kort afgesneden bakkebaarden, etc' bleek het toch niet voldoende duidelijk te zijn geweest. Toen ik gisteren namelijk nietsvermoedend van mijn werk thuiskwam dacht ik zowaar dat er een ander kind de deur opendeed. Ik denk dat ik zelfs een korte gil geslaakt heb. Zoon Pluis is er in elk geval blij mee en da's natuurlijk het belangrijkste, maar ik kan het toch niet helpen dat ik stiekem hoop dat zijn krullen weer  heel snel aangegroeid zijn. 


Ik maakte dit groene V-hals vestje voor hem uit dit Japanse boekje. Ik had nog wat ribstof over van deze broek en maakte er elleboogstukken van. De stof is van de Stoffenbeurs en de knopen vond ik in een pot bij mijn moeder (zoals ze zelf altijd zegt 'wie wat bewaard, heeft wat' en dat neemt ze heel letterlijk).


Zoon Pluis kon niet wachten om het vest aan te trekken dus ik snelde er met mijn camera achteraan. Je moet er dus maar even doorheen kijken dat ik de naden nog niet had opengestreken en er nog geen knopen op zaten. 




Aaaii, hier is duidelijk dat ik de naden nog niet opgestreken had









Pin It!

zondag 14 augustus 2011

100 vogels en een legging

Kleine Pluis heeft nog een vrij beperkte woordenschat. Een van haar favoriete woorden (naast 'Bumba kijken!') is 'vogel'. En laat ik nou net hier deze vogel-tricot besteld hebben. Ik zag er onmiddellijk een capuchonvestje in met korte mouwen. Handig voor nu, als de zomer toch nog besluit door te breken, en in de winter kan er een t-shirt met lange mouwen onder. Aangezien er zo'n 100 vogels op dat vestje zitten begrijpen jullie wat ik de hele dag hoor...




Ik heb hetzelfde patroon als hier gebruikt maar dan met korte mouwen en ik heb er een rits ingezet. Hier las ik al eens dat een boventransportvoet goed werkt om dubbele lagen stof mee te stikken.  Dus de boventransportvoet werd gekocht en voor dit projectje gebruikt bij het doorstikken. Werkt inderdaad hartstikke goed ! Geen trekkende, bobbelende tricot meer !




De jeanslegging hadden jullie nog tegoed. Ik gebruikte hetzelfde patroon als hier. De rekbare jeansstof heb ik bij de Boerenbonthal in Den Haag gekocht.









Pin It!

zaterdag 2 juli 2011

Meer jongenskleding

Ik was weer het zoveelste kledingstuk voor Kleine Pluis aan het maken. Terwijl ik vlijtig achter de naaimachine zat kwam zoon Pluis naast me staan en vroeg wat ik aan het maken was. 'een jurk voor Kleine Pluis'. Daarop reageerde hij licht verontwaardigd 'Maar jij moet ook iets voor mij maken!' Dit leverde me een instant schuldgevoel op dus hierbij beloof ik plechtig dat ik meer spullen voor zoon Pluis zal maken. Hij wilde een vest hebben. Dus ging ik op zoek naar een patroon van een vest. Ik kwam bij haar terecht en was meteen verkocht. Het Heidi&Finn patroon (zelfde als hier) werd besteld en ik paste het zo aan dat het een omkeerbaar vest werd. Ik had me die moeite echter kunnen besparen want hij wil alleen de bruine kant aan de buitenkant dragen. Door hem te chanteren met een koekje wilde hij voor een keer de zwart/wit gestreepte kant buiten dragen voor de foto. De bruine tricot komt van de Haagse Markt en de zwart/witte streeptricot heb ik bij de Boerenbonthal in Den Haag gekocht.
Mama, kijk ! Ik ben een tijger!


hij lacht hier omdat ik al 10 minuten achter hem aanren om een foto te maken :)




Het korte broekje van blauwe Nicky Velours (Schroder, Den Haag) had ik eigenlijk gemaakt voor Kleine Pluis maar bleek veel te groot voor haar. Het broekje paste zoonlief perfect dus die is er nu gelukkig mee. 

Pin It!