vrijdag 25 november 2011

Handleiding capuchon shirt

Toen ik dit t-shirt met capuchon voor zoon Pluis blogde kreeg ik van een aantal mensen de vraag of ik een handleiding wilde maken hoe je zo'n capuchon maakt en erop zet. Het heeft even geduurd maar hier is de handleiding met mijn stoere kleine neefje in de hoofdrol:



1. Je neemt een patroon van een (raglan)t-shirt (bijvoorbeeld uit de Ottobre of Knippie). De hals maak je iets wijder (de capuchon begint iets hoger en anders zit het zo strak om zijn/haar nek). In dit geval heb ik de hals rondom 1,5/2 cm wijder geknipt.

2. Je meet nu de halsomtrek van het t-shirt.

3. Je tekent een capuchon over van een ander patroon (in dit geval een capuchon die bij een capuchonvest uit de Ottobre hoorde).

4. Deze capuchon ga je nu aanpassen aan de maat van je t-shirt. Je meet de halslijn van de capuchon en die moet overeenkomen met de halslijn van het t-shirt wat je opgemeten hebt. Als dat niet hetzelfde is moet je het dus zelf aanpassen. Stel dat de halslijn van je capuchon groter is dan de halslijn van je t-shirt dan verkort je de halslijn van de capuchon aan de achterkant en teken je de ronding iets bij.

5. Omdat het onderste stukje van de capuchon (onder de kin) op de stofvouw wordt gelegd teken je aan de voorkant van de capuchon een lijn (ongeveer 2 cm vanaf de voorrand) die je onderaan iets afrond.

6. Je zet het t-shirt in elkaar volgens deze handleiding. Mouwen en onderkant even omzomen met de tweelingnaald.



7. Je knipt de capuchon 2x omdat het ook gevoerd wordt. 

8. Je stikt de rondingen van beide capuchons.


9. Je schuift ze in elkaar met de goede kanten op elkaar.

10. Je stikt het gat rond het gezicht.

11. Je draait het geheel en stikt de capuchon op het t-shirt.


11. Klaar ! Als je nog vragen hebt mail me gerust!










Pin It!

12 opmerkingen:

  1. Heel erg mooi, gemakkelijk om te maken zo met je uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een duidelijke uitleg, dank! ga het ook eens proberen zo :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fantastisch! Ik vond die toen al super en nu in de kleine versie ook heel mooi! Deze ga ik zeker ook maken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie ventje in een prachtige trui! Schattig, ik had het nog nooit zien verschijnen in zo'n klein maatje, leuk! En een hele goede uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is er ééntje voor het to-do-lijstje! en uw neefje is om op te eten, zo een schoon ventje!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super! Wat knoopjes op de schoudernaad, en Pommetje kan er ook in! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. oh dat is mooi! dat ga ik onthouden! bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh, deze heb ik compleet gemist! Wat een heerlijk kereltje! En die handleiding, die ga ik vast en zeker eens uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Superbedankt voor de handleiding! Ga ik zeker eens proberen! Heel mooie truitjes ook, ze staan je neefje beeldig!

    BeantwoordenVerwijderen