Posts tonen met het label blouse. Alle posts tonen
Posts tonen met het label blouse. Alle posts tonen

donderdag 4 oktober 2012

Sweater with fake blouse

Mijn dochter is momenteel nogal pietluttig over kleding. Alles zit al snel 'te strak'. Het liefst draagt ze dan ook kleding die meerekt. Daarom besloot ik een tricot truitje te maken met een nep blouse eronder. Ik maakte een blousekraagje met staander (daar kun je elk blousepatroon voor gebruiken) en een onderkant van een blouse. Die stikte ik aan de hals en de onderkant van het truitje. 
Als je dit ook wilt maken hou er dan rekening mee dat je de halsopening groot genoeg maakt want door het katoenen kraagje rekt de hals natuurlijk niet mee. Dat geldt ook voor de onderkant . Maak die ook wijd genoeg zodat je het makkelijk uit kunt trekken.

My daughter is a bit fuzzy about clothes these days. Almost everything is 'too tight' in her opinion. Therefor she likes to wear clothes that stretches.. So I decided to make a sweater with a fake blouse underneath. I made a collar ( you can use any blouse pattern for that) and the bottom of a blouse and sewed it to the neckline and the bottom of the sweater. When you want to make this as well make sure you make the neck opening wide enough. The same for the bottom. As the cotton of the blouse doesn't stretch make sure it's wide enough to be able to easily take it off.




stof/fabric: sterrenstof (Boerenbonthal Den Haag), roze tricot (stoffenbeurs)
Patroon/pattern sweater: Ottobre 4/2011
Pin It!

zondag 16 september 2012

A blouse & a bow

Toen ik deze stoffenwinkel in liep en deze prachtige sterrenstof zag wilde ik eigenlijk de hele rol kopen want ik zag er onmiddellijk wel 10 dingen in die ik ervan zou kunnen maken. Uiteindelijk verliet ik de winkel met twee meter en na er een nachtje over geslapen te hebben besloot ik om er een blouse voor mezelf van te maken. Een tijdje geleden heb ik een blouse uit Knipmode juli 2009 (nr 20) gemaakt en ik nam dit patroon als basis. Ik veranderde echter de volgende dingen:
* de figuurnaden stikte ik niet. ik hou er wel van als het iets ruimer zit
* bij het originele patroon moet je elastiek in een tunneltje langs de hals rijgen, maar ik liet dat achterwege en maakte er een strikkraag aan. De blouse rimpelde ik langs de kraag.
* bij het originele patroon bestaat de mouw uit twee delen (die je dan moet knopen) maar ik maakte er een geheel van.
* bij de afwerking van de knopenbiezen en de mouwen gebruikte ik deze methode
* ik naaide telkens twee knoopjes dicht naast elkaar. Je gebruikt zo wel wat meer knoopjes, maar het geeft net iets extra's aan de blouse.  

When I walked into this fabric store and saw this beautiful star fabric I wanted to buy it all because I saw at least 10 things I wanted to make out of this fabric. Eventually I left with 2 meters and decided to make a blouse for myself. A while ago I used a blouse pattern from Knipmode july 2009 (nr 20) and took this pattern as a starting point. However I changed the following:
* I didn't sew the darts. I like it when a blouse is a bit loose.
* the original pattern says you should make a tunnel at the neckline and put in some elastic. I didn't do this but made a collar with long ends so I could make a bow. I ruffled the blouse against the collar.
* the sleeve consists of two parts (which you have to tie)in the original pattern but I made one piece
* when finishing the closure I used this tutorial. I also used this for the sleeves.
* I sewd on two buttons close to eachother. This way you use more buttons (10 in my case) but it looks so nice.






Pin It!

maandag 3 oktober 2011

Jongensblouse met capuchon

Toen ik dit Japanse boekje aan zoon Pluis liet zien wist hij meteen wat ik voor hem moest maken. Nou is hij gek op alles met een capuchon dus ik had het kunnen weten. Op de stoffenbeurs vond ik een perfecte ruitstof. De stof bestaat uit 2 lagen en is superzacht. De ene kant heeft grote ruiten en de andere kant kleine ruitjes. De onderkant heb ik afgewerkt met een rolzoom.

het witte t-shirt was ten tijde van de fotosessie helaas niet meer zo wit...







Pin It!

donderdag 4 augustus 2011

Patroon Babyface

In de vorige post had ik beloofd dat ik iets anders ging maken dan tricot t-shirts en het is een blouse/tuniek geworden. Patroon komt uit de Knippie.zomer 2008. In deze editie hadden ze een ontwerper van het merk Babyface gevraagd om een patroon beschikbaar te stellen en dat is deze dus geworden. Stofje had ik nog liggen van het Stoffenspektakel.


Pin It!

maandag 11 juli 2011

Japans bloesje

Ik was laatst in de Boerenbonthal in Den Haag en vond daar dit schattige stofje. Het is heel dun dus ik zag er meteen een bloesje in voor Kleine Pluis. Het werd een Japans bloesje uit dit boekje. Which reminds me: ik moet dringend een nieuw Japans boekje aanschaffen, maar ik weet niet welke want er zijn zoveel leuke ! Snel deze pagina nog maar eens bekijken want daar staat de inhoud van een paar Japanse boekjes.


Aangezien de stof heel dun is en peuters niet altijd helemaal goed meewerken als je ze aan wilt kleden besloot ik om een sluiting met knoopjes aan de achterkant te maken zodat het aan-/en uitkleden in elk geval soepel verloopt.



Het berekenen van de patroondelen voor zo'n sluiting doe je als volgt:

Je neemt het achterpand (maar kan natuurlijk ook aan de voorkant). Meestal is dit een patroondeel dat je aan de stofvouw moet leggen. In dit geval leg je het niet aan de stofvouw, maar teken je er extra lijnen bij voor de over-/onderslag. In dit geval teken je er 1 cm bij om een onder-/overslag te krijgen van 2 cm (omdat je dit aan zowel het rechter- als linkerpand bijtekent). Daarna moet je het beleg en de naad er ook nog aantekenen zodat je dit gewoon om kunt vouwen. In dit geval dus 2 cm + 1 cm naadtoeslag. Het ziet er dan zo uit:



Daarna de naad + het beleg omklappen en dan ziet er zo uit. Op de stippellijn vaststikken.




Het rechter- en linkerachterpand liggen dan zo over elkaar en op de stippellijn (middenachter) plaats je de knoopsgaten/knopen.

Pin It!

zondag 3 juli 2011

Belofte maakt schuld

Zoals ik gisteren al blogde beloofde ik zoon Pluis dat ik ook meer dingen voor hem zou gaan maken. En belofte maakt schuld, dus maakte ik een hemd voor hem. Ik wilde een hemd met korte mouwen maar bij gebrek aan een patroon van een hemd met korte gebruikte ik een patroon van een hemd met lange mouwen en maakte daar zelf korte mouwen met een omslagje van. Bij de overslag stikte ik er een donkerblauw paspel tussen. Het patroon komt uit de Knippie februari/maart 2011. Zoon Pluis zocht de stof hier zelf uit. De stof heet 'Kawaii Robot Rows Blue on Natural Japanese Linen Fabric'.




Pin It!